Massage

Ontspanning en herstel voor hoofd en lijf


Gemasseerd worden vindt bijna iedereen fijn, maar de meeste mensen zien het als een luxe. Een verwennerij, beloning voor jezelf, of een beetje me-time. Je weet wel, even lekker in de watten gelegd worden omdat het kan. Ik ga je zeggen, het is dat en het is nog zóveel meer!

"I take a massage each week. This isn't an indulgence, it's an investment

in your full creative expression, productivity, passion and sustained good health."

Robin S Sharma

Massage wordt al eeuwenlang toegepast om te genezen, ontspannen en stimuleren. Je doet het zelfs intuïtief zelf. Bij stress wrijf je vaak automatisch over je slapen, bij kramp wrijf je over de verkrampte spier en bij pijn wrijf je over de pijnlijke plek.

Over heel de wereld is massage een geaccepteerde behandelvorm.  Er zijn ruim 3000 jaar oude documenten gevonden waarin massage en drukpunten worden beschreven. Azië loopt daarin echt duizenden jaren voor op de westerse wereld, waar vooral in de middeleeuwen de kennis die er was weer verloren is gegaan. De Christelijke kerk had in de middeleeuwen veel invloed op de uitoefening van geneeskunde. Massage werd daarin gezien als "onrein" en het toegeven aan "vleselijke genoegens". 

Pas de afgelopen 200 jaar wordt massage in Europa weer mondjesmaat toegepast. En nu de wereld door alle communicatie- en reismogelijkheden veel kleiner is geworden, neemt de ontwikkeling van massagevormen en de toepassing daarvan enorm toe. Gelukkig, want massage heeft enorm veel gezondheidsvoordelen. 


gezondheidsVoordelen van massage

Vermindert stress

Massage verhoogt de productie van oxytocine, serotonine en dopamine. Deze hormonen verminderen stress en verhogen je geluksgevoel. Tegelijkertijd verlaagt massage de cortisolspiegel, hartslag, bloeddruk en het zuurstofverbruik. 

Vermindert spierspanning

Een massage zorgt ervoor dat spieren worden los gemaakt, het verzacht pijnlijke spieren en helpt de spieren te ontspannen. Na een massage voelt je lichaam letterlijk ‘losser’ en soepeler

Verbetert slaap

Het krijgen van een massage kan cortisol (een stresshormoon) verlagen en de niveaus van serotonine en dopamine verhogen, neurotransmitters waarvan bekend is dat ze je humeur stabiliseren. Hierdoor wordt je slaap rustiger en meer kwalitatief.

Verbetert de concentratie

Massage zorgt ervoor dat je mentaal tot rust komt, waardoor je concentratie beter wordt.

Verbetert de bloedcirculatie

Massage bevordert de bloedcirculatie door zuurstof- en voedingsrijk bloed van en naar onze spieren en inwendige organen te leiden. Op zijn beurt leidt deze verbeterde bloedstroom tot groei, herstel en genezing door het hele lichaam.

Verwijdert afvalstoffen

Tijdens een massage wordt niet alleen de bloedcirculatie, maar ook de lymfevaten geactiveerd. Hierdoor kunnen afvalstoffen het lichaam sneller verlaten. 

Verbetert het immuunsysteem

Kan een massage je immuunsysteem een boost geven? Jazeker! Regelmatige massages verhogen het aantal witte bloedcellen in uw lichaam. Witte bloedcellen bestrijden virussen.